Vanjski prostor kao važan faktor odgojno-obrazovnog djelovanja

Dolaskom toplijih dana produžilo se vrijeme boravka djece na vanjskom prostoru našega vrtića. Rezultati provedenih akcija prijašnjih godina vidljivi su i ovoga proljeća pa tako u našim cvijetnjacima mirišu ljubičice, zumbuli, narcisi, preslice… čiji razvoj pratimo još od izbijanja iz zemlje. No, nisu proljetnice jedina zanimljivost. Na našem dvorištu nalazi se cijeli jedan mikro-svijet. Ako u njega zavirimo, otkriti ćemo čitav niz novih spoznaja, uočiti nove oblike, osjetiti nove teksture, pomirisati poznate i nepoznate mirise. (fotografije 1-7) S ciljem potpunijeg razumijevanja naših svakodnevnih aktivnosti, prenosimo vam tekst sa: https://iskra-waldorf-hrvatska.hr/8-nacina-kako-njegovati-povezanost-dje...

Jedna od temeljnih značajki i prirodnih potreba djeteta rane i predškolske dobi jest potreba za istraživanjem svojeg okruženja, kao i prilika za učenje putem tog istraživanja. Dijete počinje s istraživanjem već od rođenja.

Istražujući, dijete je u stalnoj interakciji s okruženjem. Tako zadovoljava svoju potrebu za upoznavanjem i objašnjavanjem svijeta oko sebe. Gradi nove i objašnjava spoznaje koje već ima o nekoj pojavi ili predmetu. Znamo da se uči kroz istraživanje bez obzira na dob, a u dječjem okruženju uvijek ima dosta njima nepoznatoga ili manje poznatoga što će im privući pozornost i potaknuti ih na akciju.

Malena djeca imaju prirodnu potrebu dotaknuti životinju ili čak razgovarati s njom, a često ta potreba nadilazi samu znatiželju. Većina psihologa smatra da se razlog zašto djeca imaju urođenu sposobnost voljeti životinje krije u ljudskoj fascinaciji prirodom i činjenici da će većina ljudi iskazati suosjećanje naspram životinja.

U srži ove veze s prirodom je upravo ljubav. Činjenica je ta da će djeca htjeti brinuti o okolišu ako osjećaju povezanost s njime. Jedini način na koji se takva povezanost može stvoriti jest da djeca osjete prirodu u potpunosti, moraju boraviti u njoj, igrati se, istraživati, gledati, opipati i pomirisati. Iskustva bogata senzornom stimulacijom, koja potiču intelektualni i emocionalni razvitak te su direktno povezana s prirodom omogućuju djeci da osjećaju povezanost s prirodom i da shvate da su njen integralni dio.

Svjesni da je priroda neizostavni dio našeg okruženja, uz ljubav prema sebi, svojim prijateljima i obitelji nastojimo kod djece razviti i ljubav prema prirodi.”

Ne istražujemo samo biljni i životinjski svijet, nego i zakone fizike, motorike vlastitog i ostalih tijela. To se ostvaruje korištenjem različitih podloga, terena, prepreka i pomagala. Važni su nam za razvoj vestibularnih i proprioceptivnih sposobnosti, pravilnu posturu tijela i razvoj velikih mišića (leđa, trbuh, bedra). (foto: 9-10)

Uz praktičan rad i korištenje alata, učimo surađivati i uživati u rezultatima učinjenih akcija. Na taj način gradimo sustav vrijednosti vlastitog i tuđeg rada te stvaramo sliku o vrijednosti zajedničke imovine. (foto: 11-15)

Vrtić: